Vitamine D

Vitamine D

Vitamine D is een bijzondere vitamine want het wordt door het lichaam zelf geproduceerd. Als er onvoldoende door het lichaam wordt aangemaakt doordat je te weinig aan zonlicht wordt blootgesteld zal vitamine D essentieel worden. Dit betekent dat we voldoende vitamine D door voeding moeten binnenkrijgen.

De aanmaak van vitamine D in de huid wordt beïnvloedt door de volgende factoren:
– zonkracht
– zon gerelateerd gedrag
– conditie van de huid

De zonkracht moet minimaal 3 zijn om voldoende vitamine D te kunnen produceren. In de winter, voorjaar en herfst is er te weinig zonkracht om vitamine D aan te maken in de huid en ben je afhankelijk van je reserves. Het lichaam kan vitamine D ongeveer 3 maanden opslaan in het lichaam. Tijdens het voorjaar en de herfst komt het regelmatig voor dat er wel zonkracht 3 is, helaas zijn er een aantal factoren die de productie negatief beïnvloeden. Bewolking, smog en vocht in de lucht breken de zonkracht af in deze periodes. In de ochtend en avond is de zonkracht te laag om de productie in de huid te stimuleren.
De hoogte waarop men zich bevindt is ook van invloed, in de bergen is zonkracht hoger dan op zeeniveau.

Als de zon dan eindelijk voldoende zonkracht heeft om vitamine D aan te maken is onze huidige leefstijl een negatieve factor. Onze levens vinden met name binnen plaats, werk en wonen. Als men toch buiten is wordt de huid beschermd door kleding of zonnebrandcrème.

Een zonnebrandcrème met factor 8 remt de productie met 97,5%, een zonnebrandcrème met factor 15 zelfs met 99%. Dit kan betekenen dat mensen in de zomer een vitamine D deficiëntie zouden kunnen hebben door het gebruik van zonnebrandcrème. Wij raden dan ook aan om in de zomer/vakanties je niet helemaal vol te smeren met smeersels, maar op het heetst van de dag even de zon uit te gaan. Pas uiteraard wel op dat je niet verbrand.

Naarmate men ouder wordt, wordt de huid dunner dit heeft als gevolg dat de productie van vitamine D verminderd, allicht één van de redenen dat men op latere leeftijd last van osteoporose krijgt.

Als men over een langere periode lang genoeg in de zon heeft gezeten verkleurd de huid. Dit komt doordat melanine in de huid wordt geactiveerd om de huid te beschermen tegen de zon. Een verhoogd melanine gehalte in de huid heeft als resultaat dat de vitamine D productie wordt geremd. Mensen met een donkere huidskleur hebben een verlaagde productie, dit kan zelfs oplopen tot 99%.

Er zijn maar weinig voedingsbronnen die een goede bron zijn van vitamine D. Vette vissoorten en visleverolie/visolie bevatten relatief veel vitamine D. 100 gram haring bevat 15 mcg vitamine D en wilde zalm bevat 25 mcg per 100 gram.

Wat kan ook kan helpen is suppletie van vitamine D, één van onze vaste aanbevelingen! En dat om deze redenen:

1. Vitamine D verbetert de werking van het immuunsysteem
2. Vitamine D verhoogt de energie en vermindert vermoeidheid.
3. Vitamine D vermindert infecties en ontstekingen in de winter en vermindert het risico in verband met de seizoensgebonden griep.
4. Vitamine D verbetert de slaap bij voldoende hoge bloedwaarden.
5. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij het handhaven van de goede werking van de hersenen en helpt bij het handhaven van een gezond lichaamsgewicht.
6. Vitamine D vermindert chronische pijn van de spieren en handhaaft het calcium in het bloed. Het hebben van een normaal calciumgehalte is belangrijk om te helpen ontspannen, spierspasmen, en te strakke spieren te verzachten.
7. Vitamine D verlicht depressie, in combinatie met een beweegprogramma is worden er mooie resultaten behaald.
8. Vitamine D kan het aantal astma aanvallen met een kwart verminderen, bij voldoende hoge bloedwaarden.
9. Vitamine D heeft een positieve rol in de preventie van o.a. hart- en vaatziekten, verschillende auto-immuun ziekten, diabetes en overgewicht.



BLOG CATEGORIEËN

Personal training Voeding

Blijf UP-TO-DATE

Wij praten je graag bij over: bewegen, training, voeding en leefstijl!

Ja, ik accepteer de Privacy Statement