The muscle and the mind

The muscle and the mind

In dit artikel gaan we het hebben over muscle – mind connectie, ook bekend als ‘’neuromusculaire verbinding’’

Zoals je waarschijnlijk weet wordt beweging gestuurd vanuit de hersenen, de eerste stap naar een samentrekking van een spier ontstaat uit een signaal vanuit de hersenen naar de spier om beweging te laten plaatsvinden. De hersenen sturen verschillende neurotransmitters om te communiceren met de spieren in het lichaam. Deze zullen via de synaps (verbinding tussen zenuw en spiervezel) de spier ‘’vertellen’’ dat hij een contractie tot stand moet brengen spierbeweging.

Hoe beter de communicatie is tussen de hersenen en de spieren des te meer spiervezels (motor-units) er geactiveerd kunnen worden (één spier bestaat uit vele spiervezels) Hieruit kan je concluderen dat het ontzettend belangrijk is dat deze zenuwoverdracht optimaal werkt om vooruitgang te kunnen boeken in de gym. Bij iedere lift die je doet spreek je letterlijk meer spiervezels aan waardoor er sneller spieropbouw mogelijk is én eenvoudiger meer gewicht/progressie gepakt/geboekt kan worden bij de verschillende oefeningen.

Wat ook ontzettend belangrijk is, is dat je de juiste spier voelt ‘’werken’’ als je aan het trainen bent. Als je bijvoorbeeld de bench press doet voor de borstpieren, maar je voelt alleen maar jouw triceps werken dan ben je suboptimaal bezig. Probeer dan meer te focussen op de borstspier, voer de oefening eventueel iets langzamer uit zodat je hem heel geconcentreerd kan contraheren. Uiteindelijk zal dit betere resultaten geven dan simpelweg het gewicht heen en weer verplaatsen.

Visualise and improve.

Hoe ga ik dit verbeteren?

3 punten die erg belangrijk zijn;

1: Zorg zoals hierboven vermeld staat dat je de spier je wilt aanspreken ook daadwerkelijk als hoofdspier voelt werken.

2: Om het neuromusculaire systeem te trainen dienen we de spieren een neuromusculaire prikkel te geven richting maximaalkracht. Dit doen we door oefeningen te doen waarbij de T.U.T. (time under tension) grofweg maximaal 20 secondes duurt. Meerdere setjes zijn vaak nodig. Hier hebben we in het verleden ook een artikel over geschreven, klik hier.

3: Vet, met in het bijzonder omega 3 (heeft ook nog vele andere voordelen) is erg belangrijk voor de aanmaak van myeline, het omhulsel van de zenuw. Zoals eerder uitgelegd hebben zenuwen een belangrijke rol in de impuls overdracht naar de spieren, hoe beter deze kabels informatie kunnen verzenden hoe beter de resultaten kunnen zijn.



BLOG CATEGORIEËN

Personal training Voeding

Blijf UP-TO-DATE

Wij praten je graag bij over: bewegen, training, voeding en leefstijl!

Ja, ik accepteer de Privacy Statement