Chroom

Chroom

Mineralen zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling, leveren geen energie en een tekort in mineralen is lastig te bereiken. Het zijn anorganische stoffen die in verschillende hoeveelheden (of sporen) in het lichaam voorkomen.

Chroom heeft invloed op de koolhydraatstofwisseling. Tekorten aan chroom komen in Nederland niet voor. Men gaat er dus van uit dat gevarieerde voeding voldoende chroom bevat. De bewering dat chroomsupplementen de eetlust verminderen, is nog nooit bewezen.

Chroom of chromium speelt een rol bij de werking van insuline in het lichaam en de koolhydraatstofwisseling. Over de precieze werking van chroom is nog weinig bekend.

Chroom of chromium speelt een rol bij de werking van insuline in het lichaam en de koolhydraatstofwisseling. Over de precieze werking van chroom is nog weinig bekend.

Er is onvoldoende bewijs dat extra chroomtabletten gunstig zijn voor het bloedsuikergehalte en de insulineafgifte. Dit geldt voor zowel gezonde personen als diabetespatienten.

Chroom zit in groenten, fruit, volkoren graanproducten en in mindere mate in vlees en zuivelproducten. Voor zover bekend komen tekorten aan chroom niet voor in Nederland.

Bron: Voedingscentrum



BLOG CATEGORIEËN

Personal training Voeding

Blijf UP-TO-DATE

Wij praten je graag bij over: bewegen, training, voeding en leefstijl!

Ja, ik accepteer de Privacy Statement