Fosfor

Fosfor

Fosfor is een mineraal dat in het lichaam en in voedsel in de vorm van fosfaat voorkomt. Fosfaat geeft net als calcium, stevigheid aan de botten en de tanden. Het lichaam heeft niet snel een tekort aan fosfor.

Alleen overmatig gebruik van geneesmiddelen kan een tekort veroorzaken. Een tekort aan fosfor uit zich in pijn in spieren en botten en botontkalking, gebrek aan eetlust en het ontstaan van nierstenen.

Mineralen fungeren als katalysator voor vele biologische reacties in het lichaam, zoals het samentrekken van spieren, de transmissie van berichten via het zenuwstelsel, de productie van hormonen, het transport van zuurstof en energie, de instandhouding en herstel van weefsels en botten, de spijsvertering en de benutting van voedingsstoffen uit voeding. Alle weefsels en vloeistoffen in ons lichaam bevatten variërende hoeveelheden mineralen. Mineralen zijn bestanddelen van de botten, tanden, weke delen, spieren, bloed en zenuwcellen. Mineralen zijn essentieel voor een goede geestelijke en lichamelijke welzijn.

Fosfor is naast de aanmaak van onze botten, belangrijk bij de spijsvertering, de aanmaak van hormonen, het formeren van proteïnen, het opnemen van voedingsstoffen uit voedsel en het reparatievermogen van cellen. Vele chemische reacties zijn afhankelijk van het fosforgehalte in het lichaam. Op het gebnied van nutritie gaan chemische reacties van fosfor vooral gepaard met de omzettingen van vitaminen uit het B-complex.

Personen met een slechte nierfunctie wordt vaak het advies gegeven om op te passen met frisdrank en vlees. Dit omdat de nieren normaliter het teveel of overtollige fosfor uit het bloed halen. Echter werkt dit minder goed wanneer je een nierprobleem hebt ; in frisdrank en vlees zit relatief veel fosfor.

Een tekort aan fosfor komt zelden voor, omdat deze kleine hoeveelheid die je lichaam nodig heeft makkelijk aangevuld wordt door je dagelijkse voeding. Echter, stelt wetenschappelijk onderzoek, dat veel mensen toch niet de juiste voedingsbronnen gebruiken. Natuurlijke ingrediënten met fosfor is namelijk iets anders dan de fosfor nuttigen die uit voorbewerkte producten komen. Gezonde fosfor zit vooral in peulvruchten, noten, hele granen, zilvervliesrijst en zaden. Maar fosfor zit ook in door mensen gemaakte spullen, vooral frisdranken als cola, sinas, cassis, bitter lemon en dergelijke maar dat is een ander type fosfor dat juist een goede gezondheid tegenwerkt (Steven D. Ehrlich, 2015) . Uit dit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat fosfor uit bewerkte dranken en voeding het calcium uit het lichaam doet onttrekken.



BLOG CATEGORIEËN

Personal training Voeding

Blijf UP-TO-DATE

Wij praten je graag bij over: bewegen, training, voeding en leefstijl!

Ja, ik accepteer de Privacy Statement