arrow_drop_up arrow_drop_down
3 april 2020 

De natuur in voor meer ontspanning en minder stress!

 

Waarom een bezoekje in de natuur ons leven kan veranderen

Een bezoek brengen aan het park, een stukje wandelen door de duinen, een frisse neus halen langs de kust of de hond uitlaten in het bos. Slechts een half uur spenderen aan deze verwante activiteiten per week zorgt ervoor dat jouw levensstijl een positieve boost krijgt.

Een onderzoek in Australië van Shanahan en collega’s (2016) laat zien dat het wekelijks spenderen van 30 minuten in de natuur het risico van een verhoogde bloeddruk doet verminderen. Daarnaast verminderd het de kans op een depressie. Dit heeft te maken met de visuele karakteristieken van een natuurlijke groene omgeving. Deze omgeving geeft een uitzicht, waarbij minder concentratie en focus van je wordt vereist. Het stimuleert kortgezegd geen stressor. Hierdoor verlaagt het stress niveau zich en tegelijkertijd is het herstel van vermoeidheid van de directe aandacht veel sneller. Dit geeft invloed op onze mentale- en fysieke gezondheid. Ondergaand geeft ‘Figuur 1’ een beknopt overzicht.

 

 

Drie gezondheidsvoordelen

De ‘World Health Organization’ (WHO) “stelt dat ‘gezondheid’ een staat is die voortkomt uit fysiek, mentaal en sociaal welzijn. En niet zozeer alleen de afwezigheid van ziektes en zwakheden.” (Young, 2007) Om je gezonder te voelen kan het doorbrengen in de natuur tevens een aantal andere voordelen meebrengen:

1. Het aanmaken van vitamine D

Vitamine D kan via verschillende manieren worden aangemaakt. Zoals wellicht bij velen bekend is, kan dit ook via (ultraviolet licht) zonlicht. Er is een regel die je aangeeft of je vitamine D aanmaakt, ook wel de ‘schaduw regel’. Wanneer je schaduw langer is dan jouw lengte, maak je geen vitamine D meer aan ‘figuur 2’. Vitamine D heeft een behoorlijke lijst aan wat voor functies het in het lichaam ondersteund en is daarmee essentieel voor onze gezondheid. Het heeft onder meer een positieve invloed op “het behoud van sterke en soepele spieren, heeft een gunstige werking op hart en bloedvaten, helpt bij het behouden van een gezonde bloeddruk, is goed voor het zenuwstelsel en de hersenfunctie, verhoogd de weerstand tegen infecties en bevordert zodoende een gezond en evenwichtig afweersysteem”. (Orthokennis, z.d.)

 

2. Het aanmaken van serotonine

Serotonine is een hormoon en neurotransmitter. “Net als andere neurotransmitters is het een boodschapper – het brengt prikkels en signalen over van de ene naar de andere lichaamscel. Serotonine helpt het reguleren van je stemming. Wanneer deze waardes zich op een normaal niveau bevinden, dan voelt het lichaam zich vrolijker, kalmer, meer gefocust en is het op emotioneel gebied stabieler”. (Scaccia, 2017) Daaropvolgend is het spenderen van tijd in de natuur en daarmee jezelf “blootstellen aan helder (natuurlijk) licht een manier om serotonine te verhogen.” (Young, 2007) In hetzelfde onderzoek beschrijft Young (2007) dat dit zelfs seizoen onafhankelijk is. Geen zorgen als het bijvoorbeeld bewolkt is, de zonnestralen zullen alsnog je huid bereiken!

3. Natuurlijk licht normaliseert het slaappatroon

En dat is te danken aan het hormoon melatonine. Een van de basale taken van melatonine is namelijk dat je in slaap kunt vallen en door kunt slapen. Het produceren van melatonine gebeurt in de hersenen bij de pijnappelklier. “Deze klier produceert het aminozuur l-tryptofaan, waar vervolgens 5-htp, serotonine en melatonine uit voortkomen”. (Slaapwijzer, z.d.) Een voorbeeld waarom het lichaam niet optimaal – en op het juiste moment melatonine aanmaakt is omdat “te weinig daglicht overdag ervoor zorgt dat er overdag melatonine wordt aangemaakt en ’s avonds juist niet”. (Slaapwijzer, z.d.) Hierdoor kan het zijn dat je ’s avonds lastiger in slaap valt. Met andere woorden: Ga overdag lekker naar buiten, zodat het lichaam pas gedurende de avond melatonine gaat aanmaken. Mocht je meer willen weten over het onderwerp ‘slaap’? Bekijk dan hier het voorgaande blog.

 

Sociaal welzijn

Terugkomend op het onderzoek uit Australië ondervonden Shanahan et al., (2016) dat wanneer de inwoners van de Australische stad Brisbane 1x per week in de natuur waren, zij zich meer comfortabeler voelden binnen de sociale cohesie – kortgezegd waren zij meer bereid om samen te werken in sociale situaties (zie wederom figuur 1). Daarmee is het sociale welzijn terug te koppelen naar de beschrijving van gezondheid van de WHO.

 

Helaas mogen we door de huidige corona crisis uiteraard geen samenkomsten organiseren, maar hoe top zou het zijn als deze crisis z.s.m. wordt doorstaan, en we elkaar direct op wat voor manier dan ook kunnen helpen! Oftewel: Handhaaf de 1,5 meter afstand van elkaar in de natuur, zodat je jezelf gezond kan houden en ontwikkel tegelijkertijd je bereidheid om elkaar te helpen voor op het moment dat de crisis voorbij is J.

 

Slim de natuur in tijdens de corona crisis

– Kies slimme momenten om de natuur in te gaan. Heb je bijvoorbeeld wel eens gewandeld of gefietst met zonsopkomst of zonsondergang? Het zal je verbazen hoe anders en mooi het er dan buiten uit kan zien. En misschien spot je nog wel een hertje, wild zwijn of zeehond

– Vermijd drukke plekken. Daag jezelf uit en maak er een sport van om een rustig plek te vinden. Wil je graag naar de kust? Denk er dan eens aan drukke badplaatsen te vermijden. We hebben in Nederland ongeveer 353 km Noordzeekust. Daar is vast wel een rustig plekje te vinden!

– Ga met maximaal 2 personen op pad

– Houdt afstand

– Blijf uiteraard thuis bij griepverschijnselen

– Volg de adviezen op van de Rijksoverheid, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten

– Informeer voordat je op pad gaat de website van verschillende gemeenten over welke plekken en parkeerplaatsen afgesloten zijn

 

Literatuurlijst:

 

Melatonine: lichaamseigen slaaphormoon wordt steeds populairder als supplement. (z.d.). Geraadpleegd op 31 maart 2020, van https://slaapwijzer.net/melatonine/

 

Scaccia, A. (2017, 18 mei). Serotonin: What you need to know. Geraadpleegd op 1 april 2020, van https://www.healthline.com/health/mental-health/serotonin

 

Shanahan, D. F., Bush, R., Gaston, K. J., Lin, B. B., Dean, J., Barber, E., & Fuller, R. A. (2016). Health benefits from nature experiences depend on dose. Scientific reports6, 28551.

 

Vitamine D. (z.d.). Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20D

 

Young, S. N. (2007). How to increase serotonin in the human brain without drugs. Journal of psychiatry & neuroscience: JPN32(6), 394.

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Jij wilt toch ook fit worden en blijven?

De LIVEPT academy is het platform voor iedereen die interesse heeft in trainen, voeding, leefstijl en gedrag. Je blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, neemt deel aan workshops en e-coaching trajecten.


  • Een account aanmaken is gratis. Doe nu mee!

ZOEK BINNEN ONZE BLOGS

Cookies